Druk en dromerig in deze tijd


De ochtend na de boodschap van Mark Rutte, die grote impact op mij had en een licht paniekgevoel veroorzaakte, besloot ik mijn auto te laten staan en op de fiets naar mijn werk te gaan. Dat doe ik alleen op ‘mooie dagen’ en als ik er de tijd voor heb of op zoek ben naar dat rustige, ontspannen gevoel. Het wás een mooie, zonnige dag en ik hád er de tijd voor en ik wás op zoek naar dat rustige,  ontspannen gevoel.

Auteur: Jacqueline van de Sande

Met in mijn werktas een handdoek, deo en een schoon shirt, begon ik in alle stilte aan mijn fietstocht van 14 kilometer. Onderweg keek ik verwonderd om me heen. Wat was het stil! 
Geluiden en uitlaatgassen van auto’s hadden plaatsgemaakt voor fluitende vogels en geuren van bomen en bloemen. Ik haalde een paar keer diep adem en voelde hoe mijn onrust verdween.

Ik voelde verwarring. Er was iets ernstigs aan de hand, waarvoor drastische maatregelen waren genomen en tegelijkertijd voelde ik dat de stilte en de rust mij goed deden. Zou dit, ondanks alle narigheid, dan een ADHD-vriendelijke tijd worden?

Mijn gedachten gingen naar alle meisjes met ADHD. Hoe zouden zij deze tijd ervaren? Geen vermoeiende schooldagen meer, niet meer lang achter elkaar moeten stilzitten en opletten. Geen bewegende, lachende, pratende of hoestende klasgenoten, die haar afleiden. Geen last van mede (combi)klasgenoten die uitleg krijgen, terwijl zij zich probeert te concentreren op ingewikkelde verhaaltjessommen. Tijdens de geschiedenistoets geen last meer van de overbuurman die, als ze na heel diep nadenken eindelijk het juiste antwoord weet, zo hard moet niesen, dat ze het antwoord weer helemaal kwijt is.

Niet meer van de ene club naar de andere, geen haastige maaltijden meer, geen gejaag om op tijd op school te zijn. Zou dit hen ook dat rustige gevoel geven? Zouden zij deze tijd, ondanks alle narigheid, ook als ADHD-vriendelijk ervaren?

En dan haar ouders...

Hoe ervaren zij deze sobere en onzekere tijd, waarin angst en spanning alom aanwezig is? Waarin zij zich zorgen maken over de gezondheid van hun kinderen en familieleden. Waarin zij hun werk op een andere manier moeten gaan vormgeven. Waarin de vaste structuur is weggevallen en hun kinderen elke dag in en om het huis zijn. Waarin zij, naast hun werk en alle zorgen, de verantwoordelijkheid krijgen om hun drukke en/of dromerige dochters, die ook nog eens een vakantiegevoel hebben, aan hun (school)werk te zetten en te houden!

Een tijd waarin er minder afleiding en uitdaging is, waardoor de kans op verveling toeneemt en conflicten op de loer liggen. Hoe ervaren zij deze tijd? Maar nog veel belangrijker: hoe komen ouders deze tijd met hun drukke en dromerige kroost door?

En de professionals, waaronder ik zelf...

Hoe kunnen wij deze ouders en hun drukke en/of dromerige dochters door deze tijd heen helpen? Wat kunnen wij ouders adviseren? En wat de meisjes zelf?

Tijdens mijn fietsritje ging dit alles in sneltreinvaart door mijn hoofd en eenmaal op mijn werk  maakte ik een lijstje met tips voor ouders en meisjes zelf.

Let op! Bij alle activiteiten is het belangrijk dat je de maatregelen van het RIVM in gedachte houdt. Dus 1,5 meter afstand van anderen, voor en na het buitenspelen je handen wassen en alle andere maatregelen die van kracht zijn.

 

Tips voor ouders

1. Zorg voor een vaste structuur en een dagritme

  • Doe alsof het een normale schoolweek is. Weekend is weekend!
  • Zorg dat je dochter zoveel mogelijk op een vaste tijd naar bed gaat en opstaat. Deze tijden mogen best iets afwijken, maar niet teveel.
  • Maak voorspelbaar: wie, wat, waar en wanneer. Laat haar het hoe zoveel mogelijk zelf bepalen. Meisjes met ADHD hebben behoefte aan vrijheid en zijn immers creatief genoeg!

2. Maak de dagen overzichtelijk

  • Gebruik een planbord en maak samen met je dochter een planning voor elke dag en voor de hele week.
  • Maak dagen afwisselend en plan meerdere ontspannings- en beweegmomenten.
  • Schrijf het schoolwerk op het bord. Dat geeft duidelijkheid en voorkomt discussie.
  • Verdeel daarbij de dag in 3 stukken: ochtend, middag, avond. Dat geeft overzicht en de dag lijkt zo minder lang.
  • Als je dochter schoolwerk moet doen, zorg dan voor een rustig plekje in huis.
  • Verdeel taken in kleine, overzichtelijke stukken en plan na elk stukje een beweegpauze.
  • Laat haar een lijstje maken met activiteiten voor in de korte pauze.

3. Maak het gezellig

  • Neem extra tijd voor elkaar en met je kinderen.
  • Doe als gezin dingen samen en maak plezier met elkaar.
  • Haal bijvoorbeeld oude spelletjes weer eens uit de kast. Ruil spelletjes met de buren (waarborg hierbij uiteraard de 1,5 meter afstand).
  • Laat elk kind om de beurt een favoriet spel kiezen (om strijd te voorkomen).
  • Je kan ook een dobbelsteen knutselen met plaatjes van de favoriete spelletjes. Om de beurt mag iemand gooien.
  • Of samen een grabbelton maken met opgevouwen papiertjes waarop alle spelletjes staan.
  • Haal oud speelgoed van de zolder en maak verschillende ‘speelgoed dozen’. Pak elke week een andere doos. Zo voorkom je verveling.

4. Zorg elke dag voor voldoende beweging

  • Zorg dat je dochter elke dag minstens 1 á 2 uur beweegt, het liefst buiten (houd ook hierbij rekening met de maatregelen van het RIVM).
  • Doe mee! Samen voetballen, hardlopen, fietsen, skaten.
  • Laat haar een lijstje maken met activiteiten voor binnen en buiten.
  • Maak samen een fietstocht of een wandeling, ga naar het bos (niet allemaal tegelijk!). Neem eten, drinken en een deken mee en zoek een (rustig) plekje om te picknicken.

5. Praat met je dochter

  • Laat haar zelf vertellen wat ze denkt en voelt.
  • Stel vooral open vragen en stuur het gesprek niet.
  • Interpreteer niet. Kinderen beleven situaties namelijk anders dan volwassenen en gaan er anders mee om.
  • Laat je (jonge) dochter door spel vertellen wat er in haar omgaat. Tekenen, knutselen, bouwen zijn mooie uitingsvormen. Na afloop kan je helpen verwoorden wat zij heeft gemaakt en wil vertellen.
  • Leg in begrijpelijke taal uit wat er om haar heen gebeurt. Praat vooral in oplossingen en stel haar gerust.
  • Zorg voor een-op-een aandacht met je dochter

6. Zorg goed voor jezelf en voor elkaar

  • Zet jezelf en elkaar niet onder druk. Bedenk dat in deze tijd niet alles ‘gewoon’ kan doorgaan en je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt!
  • Stel prioriteiten (werk en privé) en doe het hoognodige.
  • Geef elkaar ruimte en zit niet teveel bij elkaar op de lip.
  • Doe elke dag minstens een uur iets voor jezelf.
  • Zorg dat er ook momenten voor jullie samen zijn.
  • Ga op tijd de ruimte uit om irritatie te voorkomen.
  • Blijf positief. Bedenk dat aan deze periode een eind komt!

Tips voor meisjes zelf

Auteur: Jacqueline van de Sande

Jacqueline van de Sande is auteur van Druk en dromerig: ADHD bij meisjes, voor ouders, leerkrachten en meisjesDruk en dan weer dromerig:
Doeboek voor meisjes met ADHD 8-13 jaar.

Daarnaast biedt zij de Training Druk en domerig - ADHD bij meisjes aan via Logavak.


25-03-2020

Nieuwsbrief


Selecteer uw interessegebied: