Labels op jongens en meisjes plakken


Als jong meisje heb ik veel met barbies gespeeld. Alles rozig en wolkig. Twee tellen later kon je me in het bos vinden om in bomen te klimmen en ondergrondse hutten te bouwen. Het maakte allemaal niets uit. Toch... vooral in deze wereld vol prikkels...

Met speelgoed, opvoeding, onderwijs, reclames, maatschappelijke activiteiten en cultuur labelen we, vaak onbedoeld, onze kinderen. We labelen veelal onbewust jongens met bijbehorend gedrag en hun  kunnen en ook meisjesgedrag met hun mogelijk en onmogelijkheden.

"Dat timmeren is echt wat voor een knul, dat kun jij wel, Kevin!" 

"Zou je dat wel doen, Roxanne, dat is wel heel technisch hoor!" 

"Dat kan je vader beter, mannen zijn daar handiger in."

"Kan je moeder die taart niet bakken voor de loterij?"

Dit zijn slechts enkele zinnetjes. Het is al gauw gezegd.... Dat kan natuurlijk anders!  

Beperken
Labelen is beperken, het opleggen van 'dingen die bij jongens horen'  en 'dingen die bij meisjes horen'. Dit bevordert al vroegtijdig een vaste mindset. We willen toch dat meisjes en jongens, vrouwen en mannen datgene kunnen doen waar ze plezier in hebben en in willen groeien? Zonder dat een jongen bang is dat een opleiding te 'meisjesachtig' is of zonder dat een vrouw denkt of opgelegd krijgt dat het een echte 'mannenjob' is? Bij een mindset gericht op groei is alles mogelijk, zonder dit soort of andere labels! Barbie doet hier een positieve poging om daarin open te zijn..  vrouwen kunnen ook leiding geven en topbanen bekleden. Het blijft natuurlijk wel het perfecte Barbie popje. Wanneer volgt Ken?

Deze blog is geschreven door Saskia Verhaeren, onder andere trainster van de training Brein bewust op weg met groeimindset (in de basisschool). Tijdens deze training maak je kennis met de MindBouwSet van Groeibrein en leer je hoe je dit in kunt zetten.


30-10-2018

Nieuwsbrief


Selecteer uw interessegebied: