Communiceren met pubers en adolescenten


Een kind verlaat de school van de kinderen en gaat naar de school van de pubers. Hij of zij lijkt groot, maar is tegelijk nog zo klein. Ze zijn de jonkies op school. Het is wel een beetje de grote wereld in. Als ouders denk je dan wel: heb ik ze wel voldoende voorbereid? Als leerkracht denk je: zullen ze het aankunnen die verandering? 

Hoe kan jij als leerkracht zien wat er speelt en er op inspelen terwijl je ze ‘gefragmenteerd’ ziet en niet de hele dag meemaakt, wat zij gewend zijn. De mentor, is dat genoeg? Is het geheugen en het empatisch vermogen van een kind van twaalf, dertien jaar hierop toegerust? Hoe ga je daar als ouders en leerkracht mee om?

Hoewel het in feite het ene onderwijs is naar het andere onderwijs, is het toch een grote overgang. Van kind naar adolescent. Van klein naar bijna groot. Van schoolkind naar leerling. Van oudste kinderen naar brugpiepers. Van 1 docent naar tig-docenten. Van allerlei dingen leren door de dag heen naar een aantal vakken in tijdsvakken. Van allemaal bij elkaar naar op hetzelfde niveau. En een hoeveelheid huiswerk….!

Pubers en adolescenten maken veel mee. Ze gaan nadenken over zichzelf. Niet altijd eenvoudig. Ze worden geacht zich zelfstandig te gedragen, maar zouden nog maar wat graag zeggen: dat mag ik niet van mijn ouders. Ze moeten zelf meningen ontwikkelen en standpunten. Dat doen ze volop in discussie met de volwassenen.

Ze argumenteren graag om daarmee goede argumneten los te krijgen van volwassenen, zodat ze de groepsdruk van hun leetuijdgenoten kunnen weerstaan.

Communicatie is voor pubers en adolescenten van enorm belang. Ze hebben het nodig dat volwassenen hen serieus nemen, hun hersens op ‘aan’ zetten in plaats van dingen van ze te horen die ze al zo vaak hebben gehoord.

En ook bij pubers en adolescenten speelt dat communicatie ontwikkelt en dat aangesloten moet worden bij hun mentale leeftijd.

Auteur: Martine F. Delfos

Training Communiceren met pubers en adolescenten (4 dagen)
Leerdoelen:

  • Inzicht in de puberteit als ontwikkelingsfase
  • Ontwikkeling juiste basisattitude in communiceren met adolescenten
  • Kennis van gesprekstechnieken
  • Vaardigheid in het communiceren met adolescenten over moeilijke onderwerpen
  • Inzicht in de betekenis van het virtuele milieu voor adolescenten

Meer informatie...

Gerelateerde boeken:
Martine F. Delfos. Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten, 10e druk. Meer informatie...

Martine F. Delfos. Pubers en adolescenten. Biologisch, psychologisch, pedagogisch, 2e druk. Meer informatie...


01-11-2018

Nieuwsbrief


Selecteer uw interessegebied: