Voorlezen gaat zó: Training on the job

Cursusduur: 1 uur per groep
Studiebelasting: Deze 'training on the job' vindt plaats tijdens de reguliere werktijd van de pedagogisch medewerkers en vraagt daarnaast geen extra studiebelasting.
Niveau: Mbo werk- en denkniveau; werkzaam in de kinderopvang
Incompany aanvraag
Voorlezen aan jonge kinderen kan op veel manieren, op veel momenten, in verschillende situaties. Het integreren van voorlezen in de breedste zin van het woord is de inzet van deze “training on the job”. De docent meldt zich in de groep en gaat met de kinderen lezen. Er wordt gebruik gemaakt van de meegebrachte boekencollectie. De pedagogisch medewerkers gaan verder met hun werkzaamheden, maar volgen ondertussen hoe er met ‘hun’ kinderen wordt gelezen. Ze zien zowel de acties van de voorlezer, als de reacties van de kinderen. Het doel van deze interventie is om de pedagogisch medewerkers te laten zien dat voorlezen niet veel extra werk hoeft op te leveren, terwijl het effect voor de kinderen wel groot is. Een uurtje vol verrassingen en eye-openers. 
Deze activiteit kan eventueel in meerdere groepen na elkaar plaatsvinden.

Opmerking: Deze incompany cursus is onderdeel van de cyclus Voorlezen gaat zó die verder bestaat uit de cursussen Voorlezen gaat zó: Boekenkeuze, collectievorming en leesomgeving en Voorlezen gaat zó: Geniet er samen van. De onderdelen vormen een compleet aanbod leesbevordering voor de kinderopvang, maar kunnen ook los van elkaar worden afgenomen.

Docent(en): Lea Kessels of Elly van der Linden

Programma

Deze 'training on the job' vindt plaats tijdens de reguliere werktijd van de pedagogisch medewerkers. Dit zal één uur per groep in beslag nemen en eventueel kunnen de activiteiten in meerdere groepen na elkaar plaatsvinden.

Doelgroep

De training is bedoeld voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang (0-4 jaar).

Leerdoelen

  • Alert zijn op initiatieven, vraag en behoefte van kinderen
  • Inzicht in hoe er gelezen wordt met 'hun' kinderen in hun eigen werkomgeving
  • Directe inspiratie voor eigen initiatieven om met de kinderen te lezen
  • Inzicht in gebruik van het juiste materiaal voor de verschillende leeftijden
  • Mogelijkheden ontdekken hoe voorlezen georganiseerd kan worden
  • Open mind ontwikkelen voor veranderingen van dagelijkse routines

Literatuur

Het gebruiken van een gevarieerde, passende collectie boeken en boekjes voor kinderen van 0-4 jaar.

Achtergrondinformatie:

  • Chorus, Margriet en Irma van Welzen. Voorlezen gaat zó. 
  • Chorus, Margriet. Kwestie van lezen (serie Stg Lezen). Deel 4: Voorlezen in de kinderopvang.
  • Chorus, Margriet. Kwestie van lezen (serie Stg Lezen). Deel 5: De leesomgeving.
  • Voorleesgids (jaarlijkse uitgave van CPNB t.g.v. de Nationale Voorleesdagen).
  • Broekhof, Kees. Meer voorlezen, beter in taal.
  • www.voorleesplein.nl > Website van Bibliotheek.nl met veel tips en informatie.
  • www.leesplan.nl > Website voor een specifieke uitwerking van het pedagogisch beleidsplan t.a.v. leesbevordering.
  • www.BoekStart.nl > Leesbevordering voor de allerkleinsten.
  • www.ellyvanderlinden.nl > Site met veel baby-, dreumes en peuterboeken en informatie.

Voorwaarden

Op dit aanbod zijn de algemene voorwaarden van Logavak Opleidingsgroep BV van toepassing.