Interventieprogramma bij gedragsproblemen (STOP 4-7)

Aanvangsdatum: 13 oktober 2017
Locatie: Logavak - Amsterdam
Cursusduur: 1 dag
Studiebelasting: 6 uur
Niveau: hbo werk- en denkniveau
Docenten: Sven Bussens
Deelnameprijs: 395,00
Inschrijven Incompany aanvraag
Contact over deze cursus
Kennismaking met het STOP4-7 programma voor kinderen met gedragsproblemen

Jonge kinderen (4 tot 7 jaar) die meer dan andere kinderen liegen, vechten, driftbuien vertonen, ongehoorzaam en opstandig zijn, baren hun ouders en leerkrachten heel wat zorgen. Ze vormen de grootste groep van aangemelde kinderen in de hulpverlening.

Het vernieuwde STOP4-7-programma wordt beschreven in een set van 4 boeken en komt aan bod tijdens deze introductiecursus. Het programma biedt een vroege interventie voor jonge kinderen met gedragsproblemen. Naast een theoretisch inleiding biedt het een handleiding om te werken met de kinderen, hun ouders en leerkrachten.
 
In de cursus worden een aantal centrale elementen uit de interventie verkend:
  • theoretisch kader;
  • de algemene principes die gehanteerd worden binnen het programma;
  • oplossingsgericht werken binnen de ouder- en leerkrachtengroep;
  • de rol van hechting;
  • emotieregulatie en ontspanning bij kinderen.
 
Het programma is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten in verband met de ontwikkeling van gedragsproblemen én gebruikmakend van de meest recente onderzoeken op het vlak van effectieve interventies (evidence-based). Na de introductiecursus heeft u kennis genomen van drie handleidingen om te werken met kinderen, ouders en leerkrachten.

Programma

Onderdelen in het programma omvatten onder andere de volgende onderwerpen:

  • Theoretisch kader en algemene werkingsprinicpes
  • Kindtraining: dagstructuur, aan te leren vaardigheden, begeleidershouding
  • Ouder- en leerkrachttraining: globaal opzet, belang van het positieve, oplossingsgericht werken, brug tussen kindtraining en natuurlijke context.
Afwisselend wordt gebruik gemaakt van presenteren, videomateriaal, groepsdiscussie en rollenspellen. 

Bekijk het volledige programma van de cursus Interventieprogramma bij gedragsproblemen.

Doelgroep

De cursus Interventieprogramma bij gedragsproblemen is bedoeld voor alle hulpverleners die in teamverband met jonge kinderen met gedragsproblemen en hun context (gezin en school) werken. De cursus is ook geschikt voor leerkrachten en leerlingenbegeleiders. 

Het minimum aantal deelnemers is 10, het maximum aantal deelnemers is 30. Bij minder dan 10 deelnemers gaat de cursus niet door. 

Leerdoelen

  • Inzicht in hoe gedragsproblemen zich ontwikkelen, welke (veranderbare) factoren een rol spelen bij de ontwikkeling en instandhouding van gedragsproblemen.
  • Vaardigheid in het positief omgaan met kinderen en ouders/leerkrachten.
  • Kennis van een aantal belangrijke vaardigheden die aangeleerd worden in het STOP4-7 programma.
  • Leren toepassen van de principes van het programma Samen sterker Terug Op Pad in de dagelijks praktijk met kinderen.

Literatuur

Bij de deelnameprijs is de volgende uitgave (ter waarde van € 125,00) inbegrepen:
Meij, W. de & Merlevede, E. (2014). Samen sterker Terug Op Pad | STOP 4-7. Het STOP 4-7-programma: een vroege interventie voor jonge kinderen met gedragsproblemen. Amsterdam: Uitgeverij SWP

Accreditatie

* Deelnemers krijgen een certificaat van deelname van Logavak Opleidingsgroep BV.
* Deelname aan het Interventieprogramma bij gedragsproblemen (STOP 4-7) levert 6 registerpunten op voor de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ 199160). 

Voorwaarden

Op dit aanbod zijn de algemene voorwaarden van Logavak Opleidingsgroep BV van toepassing.


Aanvullend

Bij de deelnameprijs zijn koffie/thee en een lunch inbegrepen.

Aanbod

Aanvang Locatie
13-10-2017 Logavak - Amsterdam Inschrijven Meer informatie