Conflicten in uw bedrijf: ze horen erbij, oplossingen ook!

Cursusduur: 1 dag
Niveau: HBO werk- en denkniveau
Deelnameprijs: 169,00
Incompany aanvraag
Ruzie, pesten, gedoe: waar mensen samen een flink deel van hun leven doorbrengen is het niet altijd koek-en-ei. Dat geldt voor iedere familie en geldt ook voor de medewerkers in uw bedrijf. Binnen zekere grenzen is dit gedrag normaal en lossen kleine irritaties en tijdelijke meningsverschillen meestal vanzelf op. Anders wordt het als meningsverschillen escaleren of als roddels en pesterijen het werken moeilijk en soms zelfs onmogelijk maken. Dan krijgt u als werkgever te maken met productieverlies en extra kosten. Door de conflictverhalen die de rondte kunnen doen, loopt uw bedrijf bovendien reputatieschade op. 

Momenteel voelt een aantal van 600.000 mensen in Nederland zich gepest op het werk. U als werkgever moet in dit soort gevallen snel handelen om escalatie tegen te gaan en daarmee uw kosten beheersbaar te maken. Werkgevers hebben echter onvoldoende oog voor pesten op het werk, waardoor veel mensen zich niet gehoord voelen als zij de situatie aan willen kaarten. Geluiden gaan op dat er een wettelijke plicht moet komen voor ondernemingen om een vertrouwenspersoon te hebben.

Maar liefst 17% van de werkende mens is vier uur per week of meer kwijt aan conflicten. Dé manier om conflict- en pestgedrag positief te benaderen is Conflictloodsing.
Conflicten oplossen door eigen werknemers? Het kan!

Programma

  • Introductie

  • Conflicten waarin verschillen deze van andere gedragingen?
  • Conflictklimaat binnen de eigen arbeidsorganisatie
  • Conflictbronnen, de oorzaken daarvoor en weet deze te herkennen. Mogelijkheden om de oorzaken van conflicten bij ziekteverzuim, burn-out e.d. te traceren. ( Aandacht is er o.a. voor pesten, irritaties, jaloezie, ongelijkheid, e.d.)
  • De escalatietrap van Glasl in de arbeidsorganisatie en zijn tegenhanger de Medling De-escalatietrap
  • Uitleg over Conflictloodsing en over de drie gradaties Conflictloodsen. 
  • Uitleg nut van investeren in Conflictloodsing.  Net zoals u medewerkers hun EHBO-diploma laat halen en BHV-ers hun bijscholingen laat doen, kunnen uw medewerkers ook leren om Eerste Hulp  bij pestgedrag, irritaties, ruzies, kleine conflicten te verlenen. 
  • Inzicht in de neuropsychologische aspecten van conflicten.

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor directies van het midden- en kleinbedrijf (mkb).

Leerdoelen

In deze eendaagse cursus leert u:
- Hoe u conflicten kunt onderscheiden van een normaal verschil van inzicht.
- Hoe conflicten escaleren
- Basisinformatie over Conflictloodsing
- Neuropsychologische aspecten bij conflicten

Literatuur

Optioneel wordt geadviseerd het boek De Conflictloods aan te schaffen.

Voorwaarden

Op dit aanbod zijn de algemene voorwaarden van Logavak Opleidingsgroep BV van toepassing.