Interventie bij het kind met verstoorde prikkelverwerking (op basis van bewegend ontwikkelen)

Aanvangsdatum: 05 oktober 2017
Locatie: Amsterdam
Cursusduur: 1 dag (2 dagdelen)
Studiebelasting: 7 contacturen (ex. voorbereidingstijd)
Niveau: HBO werk- en denkniveau
Docenten: Carla van Wensen
Deelnameprijs: 395,00
Inschrijven Incompany aanvraag
Contact over deze cursus
Wist je dat diagnoses als ADHD, ADD, hooggevoeligheid, PDD/NOS en leer/leesproblematiek op de loer liggen wanneer het kinderlijf en brein elkaar niet begrijpen?
Wist je dat door in te grijpen in de manier van bewegen, onbegrepen gedrag of ongewenst gedrag als sneeuw voor de zon kan verdwijnen?
Wist je dat het kind pas fysiek en emotioneel tegen een stootje kan, en tot lezen, leren, luisteren, spreken en bewegen komt,  wanneer zijn lichaam en brein basisbewegingspatronen begrijpen en als team kunnen uitvoeren?

Het gedrag van het kind heeft altijd een reden. In deze actieve workshop leer je anders te kijken naar het kind waardoor je beter kunt begrijpen waarom het doet zoals het doet. Besproken wordt hoe de bewegingsontwikkeling plaatsvindt, hoe deze gerelateerd is aan bepaalde hersengebieden en hoe je het kind kunt ondersteunen door nieuwe of andere bewegingspatronen aan te leren. Aan de hand van een overzichtelijk schema ga je zelf aan de slag met oefeningen die je na de workshop direct kunt inzetten, thuis of in de praktijk. 

De workshop is gebaseerd op de nieuwste ideeën vanuit de bewegingsontwikkeling en de reflexintegratie. We zullen voornamelijk veel doen!

Programma

Welke onderwerpen komen aan bod?

  • De overlevingsstrategieën welke het kind kan aanwenden wanneer het uit balans is gegaan.
  • Breinontwikkeling/bewegingsontwikkeling.
  • De factoren die verantwoordelijk kunnen zijn voor een verstoorde prikkelgevoeligheid bij het kind. Deze worden bekeken vanuit een integrale visie.
  • Aanleren van bewegingsoefeningen die het centraal zenuwstelsel ondersteunen.
  • Aanleren van technieken die het kind tot rust brengen wanneer het emotioneel uit balans is.
  • Aan de hand van het schema inzicht krijgen op welk ‘niveau’ en op welke wijze je de interventie kunt toepassen (fysiek, emotioneel/spiritueel, mentaal)
Na deze dag kun je direct met het geleerde aan de slag.

Doelgroep

Kindertherapeuten, logopedisten, psychologen, orthopedagogenen coaches met affiniteit voor het (jonge) kind en lichaamsgericht werken.

Leerdoelen

  • Het (h)erkennen van de bouwstenen die belangrijk zijn voor het functioneren van het kind en het samenspel hierin ontdekken.
  • Het herkennen van de overlevingsstrategieën van het kind wanneer het uit balans is gegaan.
  • Het kunnen toepassen van interventietechnieken om het kinderlijf en brein te balanceren.
  • Het kunnen uitoefenen van de basisoefeningen volgens de movement based learning technique.

Literatuur

Bij de trainingsprijs zijn de volgende titels (t.w.v. € 49,-) inbegrepen:
Van Wensen, C. (2017). De ik-fabriek. Amsterdam, Uitgeverij SWP
Van Wensen, C. (2015). Opgroeien in evenwicht. Amsterdam, Uitgeverij SWP
 
Tevens wordt er een reader verstrekt.

Accreditatie

Accreditatie bij diverse beroepsverenigingen is in voorbereiding. 

Voorwaarden

Op dit aanbod zijn de algemene voorwaarden van Logavak Opleidingsgroep BV van toepassing.

Aanbod

Aanvang Locatie
05-10-2017 Amsterdam Inschrijven Meer informatie